Agama Islam itu pengganas?

Posted by Hariz on Tuesday, August 3, 2010

Apabila seseorang yang beragama islam itu semakin lalai serta sibuk dengan tanggungjawab mereka, serta pentingkan kemewahan dibumi ini sahaja, sudah pasti semakin hari semakin ramai kita dengar dan lihat ada sahaja saudara-saudari kita yang beragama Islam itu bertukar agama.

Sebelum saya ulas lebih lanjut, inilah maksud Murtad atau Riddah
Riddah ialah terputusnya keislaman dengan sebab kekufuran. Riddah terbahagi kepada tiga bahagian:

1. Riddah Qawliyyah (perkataan) seperti mencaci atau memaki Allah atau para nabi atau Islam meskipun dalam keadaan marah.
2. Riddah Fi^liyyah (perbuatan) seperti melempar mushaf al-Quran ke tempat-tempat yang kotor dan memijak mushaf al-Quran.
3. Riddah Qalbiyyah (hati) seperti beriktikad bahawa Allah itu adalah suatu jisim atau benda atau roh atau bahawa Dia duduk atau bersemayam di atas Arasy atau bahawa Dia mendiami atau berada langit atau di setiap tempat dengan zat-Nya atau berpegang bahawa Dia berada di suatu penjuru atau pihak.

Allah ta^ala berfirman:
وَلَقَدْ قَالُوا كَلِمَةَ الْكُفْرِ وَكَفَرُوا بَعْدَ إِسْلاَمِهِمْ
Maknanya: “Dan sebenarnya mereka telah mengatakan perkataan kufur dan mereka telah kafir setelah keislaman mereka”. [Surah al-Tawbah: 74]
Allah ta^ala berfirman:
لاَ تَسْجُدُوا لِلشَّمْسِ وَلاَ لِلْقَمَرِ
Maknanya: "Janganlah kamu sujud kepada matahari dan bulan". [Surah Fussilat: 37]
Rasulullah sallaLlahu ^alayhi wasallam bersabda:
إِنَّ الْعَبْدَ لَيَتَكَلَّمُ بِالْكَلِمَةِ مَا يَتَبَيَّنُ فِيهَا يَهْوِي بِهَا فِي النَّارِ أَبْعَدَ مِمَّا بَيْنَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ
Maknanya: “Sesungguhnya boleh terjadi seorang hamba mengucapkan perkataan (yang menghina Allah, para nabi atau syariat-Nya) yang dia tidak menganggapnya sebagai bahaya, (sedangkan perkataan itu) boleh menjerumuskannya ke dalam (dasar) neraka (yang kedalamannya) lebih jauh daripada jarak di antara timur dan barat”. [Diriwayatkan Muslim dan al-Bukhari]



Mengapa ya rakan-rakan? Murtad itu merupakan dosa terbesar dalam agama Islam. Pelbagai helah digunakan orang-orang yang bukan beragama islam untuk menarik kita semua menganut agama mereka. Didalam telefon bimbit yang kita pakai sahaja selama ini, pelbagai mesej yang bukan-bukan boleh kita dapati secara percuma yang dihantar oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab. Jikalau saudara rapat anda keluar daripada Islam, apakah yang anda akan buat?

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment