Ayie Tak Puasa Tapi Nak Raya.

Posted by Hariz on Thursday, August 19, 2010

Ayie Tak Puasa Tapi Nak Raya.


Korang Ehhh Korang Kenal Tak Ayie?
Alaaa Yang Dulu Dia pakai domain blogspot A-y-i-e-sharing.blogspot.com tuh?
tak kan korang tak kenal setiap setengah jam akan ada sahaja new entry.
Sekarang nie dia pakai lak self-host  Wp blog-ayie.com Pasti korang kenalnyerlah.
Kalau tak kenal g klik. Cuba tengok.. Blog-ayie.com


Adakah patut Ayie tak puasa tapi kecoh-kecoh nak raya. 
Tanya saya baju raya dah beli ke? tema rumah warna apa tahun nie?
beli baju kat mana? kuih raya berapa jenis? ko raya kat kampung sebelah mana?
Adeii.. banyak tol soalan mamat johor ni..


Hehehe Ini adalah rekaan semata-mata. Dan tipu semuanya!
Sapa cakap Ayie tak puasa? dia puasalah... Memandai je korang nie. 
penat-penat je bangun sahur  niat puasa sebelum tidur. Rugi je pahala korang puasa
mengupat ayie. tersedak dia tuh.


Ingat korang! kalau tak puasa jangan kecoh-kecoh nak raya.
Puasa biarlah penuh. Jangan mengupat je dibulan puasa nie. 
Itu semua perkara makruh dibulan puasa.


Abu Hurairah Radhiallahu ‘anhu meriwayatkan bahawa RasulullahShallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:


Maksudnya: “Sesiapa yang tidak meninggalkan kata-kata yang batil (dusta) dan (sebaliknya) melakukannya (pula) maka Allah tidak menghendaki (memerlukan) untuk dia meninggalkan makanan dan minumannya.”
(Hadits riwayat al-Bukhari)


Dalam sebuah hadits yang lain daripada Abu Hurairah Radhiallahu ‘anhu, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:


Maksudnya: “Puasa itu bukan sekadar menahan diri daripada makan dan minum, akan tetapi puasa yang sebenar-benarnya ialah menahan diri daripada kata-kata yang sia-sia dan kata-kata yang keji.”
(Hadits riwayat Ibnu Khuzaimah, Ibnu Hibban dan al-Hakim)


PH : Jangan Mengumpat Yea...

{ 20 comments... read them below or add one }

fatin zulkifli said...

tertipu. haha-
btw, puasa tapi tak solat pun tak guna.
sekadar dapat lapar dan dahaga,
pahala hilang entah ke mana. kan?

Afiq said...

haha baik tido dari mngumpat :)

Peri PiA said...

ehehe,btl3

POSH76 said...

heboh naa nak raya puasa baru jer seminggu hehe

Ckin Kembaq said...

tu la..jgn ckp ja lbih..tp tak buat..tanya blk,spnjang di 10 awal ramadhan ni, dpt tak rahmat Allah?

Ciao Annin-sama said...

Ceeeehhhh ~ ingat real! Hahaha!!!

Peringatan untuk kita semua :)

Thanks sharing ~

nuriz said...

ingatka ayie nak jadi cam salehh gregor hehehe..jgn marah ayie..

aku_gayahspears said...

kelakar lah.. hakhak :)

CintaNajihah said...

xpose xley raye. tp ade setengah owg tue, xsolat tp pose. leh raye x? haha

Liyana Lunia. said...

tak baik mengumpatt :P

saya_arief said...

kenal ayie tu..
ingat kan betol2 tadi.
:D

cik shabah said...

hariz!ko memg sioot!sabah tertipuuu =D

AiZ said...

sian ayie... hakhak.. namanye disitu bertubi-tubi kene.. nasib baik ayie puasa.. ^__^

etomyam said...

buka puasa ngan apa petang nanti hehe

cikgu isza said...

sian ayie tersedak2 ketika berpuasa..
nak minum tak leh..
hehehe

maszmadi said...

salam 9 ramadhan, selamat berpuasa..... jenjalan sini di tangahari

kata hati bukan kata mulut said...

aiyok tak puasa~
ehhh

diraja22 said...

ha2 xtahu A-y-i-e..

Hariz said...

Hehehe.. Cian Ayie Kan :P

AMiRU said...

Ahahah.. Tp mane ko tau ayie puasa? Ntah2 mmg betul dia xpuasa.. :P

Post a Comment