Sejauh Manakah Fahaman Anda...

Posted by Hariz on Monday, May 31, 2010

Assalamualaikum dan salam sejahtera..
Kali ini Hariz ingin berkongsi dengan anda semua..
Apakah itu blog? Hasil daripada "surfing" Hariz..




PENGERTIAN BLOG
Sebenarnya blog adalah suatu web page atau homepage yang dikembangkan lebih lanjut melalui fasilitas database tertentu. Dengan demikian, pengguna atau pengelolanya dapat mengatur sajian halaman blog secara mudah dan cepat tanpa konfigurasi atau perubahan web page secara keseluruhan.


DEFINISI BLOG
Berikut ini definisi mengenai blog, yang dirangkum dari milis dan wawancara dengan para pengguna blog:
- weblog merupakan teks dokumen, gambar, objek median, dan data yang tersusun secara hierarkis dan menurut kronologi tertentu, yang dapat dilihat melalui browser internet (misalnya internet explorer).
- Publikasi secara periodik dan tetap mengenai pemikiran personal seseorang dan juga link web.
Blog berisi jurnal yand disediakan pada sebuah web. Aktivitas mengupdate sebuah blog dinamakan blogging. Seseorang yang menggunakan dan mengelola blog disebut “blogger”.
- Sebuah weblog merupakan suatu perjalanan yang berkesinambungan, dengan panduan logika yang berkelanjutan dan konsisten. Topik dan pembahasan di dalam sebuah blog biasanya konsisten pada satu topik utama, misalnuya politik, sastra, musik, dan sebagainya.
- Sebuah blog pada dasarnya adalah jurnal yang disediakan pada web, blog dapat di update setiap hari dengan suatu aplikasi yang disediakan oleh penyedia. Tidak dibutuhkan suatu keahlian khusus untuk melakukan update atau mengelola blog. Posting dalam blog tersusun secara teratur sesuai kriteria tertentu, biasanya dengan pengaturan urutan tanggal.


Haaa... Bagaimana pula dengan fahaman korang?
Mengenai Blog?
Adakah digunakan untuk buat duit semata-mata?


Pada pendapat hariz tujuan pertama dan sebenar bukan dengan bina blog dan terus menjual atau buat duit.. Tetapi, bina, ‘maintain’, masukkan kandungan yang bermutu dan unik serta dapatkan trafik yang tinggi. Kemudian, baru anda boleh ‘goyang kaki

{ 4 comments... read them below or add one }

joonie-girl said...

beratnya belog. sorry tgal jejak kt cni, shoutbox xbfungsi ;P

hakimfaridzul said...

newbie ke???

selamat berblogging!!!

Bukan Eciz said...

hah! betul! sokong. mula2 saya masuk info utk tarik pembaca. then, cite lawak. agak2 da ada pembaca tetap, baru saya cite hal peribadi. HEHEHE

Hariz said...

Beratkah Blog Saya? Rasanya Sudah Cukup Simple..
Yea saya masih baru dlm berblogging :)

Post a Comment