Mercun Seludup Musim Perayaan

Posted by Hariz on Thursday, August 12, 2010




Mercun Seludup Pinjam Google


Alhamdullilah kita berada pada 2 ramadhan.
Setiap kali musim perayaan pasti akan ada berita yang mendedahkan kejayaan pihak berkuasa berjaya membanteras penyeludupan mercun. 
Ini artikel yang membuktikan pihak berkuasa berjaya membanteras mercun dan rokok lebih setengah juta dirampas

KOTA BHARU 12 Ogos - Musim perayaan yang akan menjelang tidak lama lagi dijangka terus dipergunakan oleh penyeludup untuk menjalankan operasi mereka.
Ini terbukti apabila Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) negeri merampas pelbagai jenis rokok dan mercun seludup yang berjumlah RM538,636 termasuk cukai dalam tempoh tiga hari sahaja.
Pengarah JKDM negeri, Salleh Mohamad berkata, dua lelaki turut ditahan dalam operasi itu yang bermula pada Ahad lalu. - Utusan

Tapi alhamdullilah di rumah Hariz masih tiada lagi kendengaran bunyi mercun. Mungkin masih awal?
Dan dalam tv pun masih belum dengar kemalangan bermain mercun.

Akta Bahan Letupan 1957. Seksyen 4 (2) memperuntukkan undang-undang sesiapa yang bersalah mengilang, memiliki dan mengimport mercun atau bunga api, boleh dihukum penjara lima tahun atau denda RM10,000 atau kedua-duanya.


Apakah Hukumnya? 
Pada pandangan islam sangatlah mudah mengetahui hukumnya.
Semua perkara yang membawa mudarat kepada diri dan orang lain adalah diharamkan di dalam Islam.




Nabi s.a.w bersabda :
من ضَارَّ أَضَرَّ الله بِهِ وَمَنْ شَاقَّ شَاقَّ الله عليه
Ertinya : Barangsiapa yang membawa mudarat maka Allah akan memudartkan dirinya sendiri, sesiapa yang menyusahkan orang lain, Allah akan menyuasahkannya pula" (Riwayat Abu Daud, no 3635, 3/315; Ahmad, 3/453 ; Tirmidzi : Hasan Gharib ; Syeikh Syuaib, Hasan Bi Syawahidi)

PH : Kemanakah mercun itu ? Setelah dirampas?

{ 5 comments... read them below or add one }

Ckin Kembaq said...

mercun vs raya..hmm mmg dah jadi budaya kan..nanti tengok la time nak dkt raya,da yg ptus jari..and so on..na'udzubillahiminzalik.

nuriz said...

mercun mercun..macam mana depa pandai sgt bawa masuk..tiap tiap tahun mesti ada

nirelwof said...

slps dirampas, diseludup semula...

hehehehe

armouris said...

info tentang mercun di SIHAT SELALU - Kesan Bahan Kimia Dalam Mercun

lAl said...

Pergh... sedap tu men mercun... :P

Post a Comment