Hampa Ingat Depa Tu Hamba Ka?

Posted by Hariz on Friday, August 6, 2010

Pekerja Indonesia Petang Tadi


Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Entri kali ini Hariz akan gunakan bahasa logjhat utara naa..
Harap-harap semua pembaca dapat faham.
Jika tak faham tnya ye.

Hariz nak luahkan perasaan dan nak bagi peringatan kat semua
majikan-majikan di Malaysia ini. Hampa ingat! Hampa banyak duit
Hampa kaya. Hampalah Raja? Nieee.. Ceq habaq kat hampa.
Kalau peqangai hampa lagu tuh tak senang aih.

Depa cuma pembantu rumah dan pekerja hampa saja.
Hampa dok buat depa mcm binantang! Bodoh!
Aku memang bengang bab-bab dok perhamba orang ni.
Walaupun depa warga luar ka? Tak Kesahlah depa
mai dari mana pun. Bangla? Burma? Indon? Myammar? 
dan sewaktu dengannya. Depa tuh manusia macam hampa!
Macam anak-anak hampa! macam adik abang hampa!

Kalau hampa nak nasihat depa ka. apa ka. Hampa tak boleh tegoq elok-elok ka?
Hampa boleh tampaq kepala depalah apalah. Maki depan orang lah.
Mana maruah depa? hampa layan depa macam anjing kurap! hampa paham dak?
Hidup nak peguna orang ja!
Hampa ingat hampa bayaq gaji sebulan RM600~RM1000.
Hampa boleh perhamba orang?

Kepada majikan yang bukan beragama islam. 
tak bolehkah hampa bagi masa pada pekerja-pekerja hampa itu
masa nak solat? hampa kena hormati depa! hormati agama depa!
jangan suruh kerja pagi-pagi buta sampai kemalam.

Hariz cukup sedih tgk apa yang berlaku dan diceritakan oleh
seorang pekerja car wash petang tadi. 
Benda ni sudah lama Hariz tengok rasa macam nak p
penerajang ja majikan-majikan depa tuh.
Mana sifat kemanusian hampa weh majikan-majikan?

Setiap Perbuatan Akan Ada Pembalasannya!

PH : Pikiaq-pikiaq dan renungkanlah. Sekadar Luahan perasaan


{ 16 comments... read them below or add one }

Bidadari fiza said...

betui2...kesian kat depa yg beragama Islam...depa pun kira macam saudara kita juga...saudara 1 agama..=)

ardinihumaira said...

pelik dengan orang yang sanggup aniaya orang lain... tak fikir ke kalau ahli keluarga dia kena layan cemtu kan

[z@ck] said...

noooh...hidup Kedah!

aku_gayahspears said...

huhu..amboi.. marah beno rid..org yg x pk yg jd camtu... pk dema ja...

molmolla said...

OMO!!! KITA SAMA2 HAMBA. SEPATUTNYA SALING MENGHORMATI :)

diana said...

tampaq sekali..!
amboiiii...beysa tu!!

Hariz said...

@Bidadari fiza Yeah bukan saja islam. xkira agama kita kena hormati mereka sbgai manusia..

Hariz said...

@ardinihumaira mereka tak fikir itu yang macam-macam.. eeee marah betul hariz dengan situasi ini.

@[z@ck]hahaha :P idup utagha

@aku_gayahspearsdema sudah cakap perak yok?

Hariz said...

@molmollaItu yang sepatutnya

@diana tampaq? kalau boleh nak je bunuh2~

izyanty collection said...

pekerja indon yg keja ngan my bos cukup untung, siap dapat umah, api air xpayah bayar...ada time solat n sebagainye....

Hariz said...

@izyanty collection Majikan seperti bos anda perlu dicontohi. :)

Ery Farieha said...

tau xpa
haish
lama aih x speaking kedah ni
ngeh3

Hariz said...

@Ery Farieha Hahaha nak speaking kedah ka? ceq x pandai sgt :P
jom speaking kedah maw dak.. heheh~

tiafazunia said...

aiyark!
harizzz! sabaq na ?
:)

Hariz said...

@tiafazunia Hariz Sabaq ja nie cik tia :P
hehehe~

Ckin Kembaq said...

sabaq naa...manusia yg tak sedar diri tu..huhu

Post a Comment