Bila Orang Tua Kemaruk Cinta?

Posted by Hariz on Saturday, August 7, 2010

Pinjam Google Mungkin Gambar Ini Hanya Drama


Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Minta maaf jika entri ini agak kurang disenangi oleh warga ibu ibu dan bapa.
Berdasarkan apa yang Hariz tengok. Bila orang tua tidak kiralah 70tahun ke? 
90 tahun ke? 40 tahun ke? 50 tahun ke?
Bila bercinta habis bagaikan dunia ini mereka yang punya.
Tanggungjawab sebagai seorang ibu dan bapa pun turut diabaikan.


Bila warga-warga ibu dan bapa ini bercinta tanpa ikatan yang sah. Mengalahkan anak muda.
Sebab apa berlaku sebegini? Mungkin mereka lebih berpengalaman?
Wallahualam. Tak pun  nafsu mereka mengalahkan ? Umm..
Susah mau cakap bila isu ini berlaku. Bagaimana mahu mendidik anak jika diri 
sendirik terasa macam belasan tahun ? tidak menghiraukan orang-orang 
sekeliling. anak-anak? jiran tertangga? masyarakat setempat?
dan meletakkan agama ditepi.


Bila ditegur? Mula naik angin? tidak menghormati mereka dan sebagaimana
Ikutkan hati Hariz kalau nak kupas tentang isu ini memang panjang lebar.
Dan sangatlah benci. bila melihat orang tua kemaruk cinta
Sanggup janda dan duda asalkan dapat ?
Sudahlah. terasa emosi sangat kalau nak cerita tentang isu ini.


Pandangan korang?

PH :  Bila Orang Tua Kemaruk Cinta Lebih Teruk Dari Anak Muda?

{ 19 comments... read them below or add one }

Anonymous said...

dah muda2 dlu kna kawen paksa xdpt wat mcm owg muda skrag.., tu pasal da tua wat perangai

Asrol said...

Cinta tu kan subjektif.. Bukan orang tua saja yang meletakkan segalanya ke tepi bila bercinta. Orang muda pon sama. Jangan fikir bila tua hanya ingat mati. Masa muda pon kene ingat mati jugak. Tapi biasa la, bila tak rasa cam nak mati, memang tak fikir pasal akhirat. Soal cinta masa tua, mungkin ada yang fikir untuk habiskan sisa hidup atau perlukan kasih sayang atau mengadu nasib. Benda ni terlalu subjektif. Kalau nak cakap soal letak ke tepi segalanya, itu bukan soal cinta tapi peranan dan tanggungjawab. Ada yang melebihkan cinta dari peranan, ada plak lebihkan peranan dan tanggungjawab baru nak bercinta.

Cuba tuan tanah kipas sikit isu ni.. Macam menarik.. Hehe..

K2r~90 said...

i2 lah kalau bchinte kerane nafsu ,, jika niat kerane Allah insyAllah bkn tue je y mude pun pndai jge batasan,,
so kesimpulan berkahwen lah yek nyeh3

diana said...

same je tua atau muda..
kalau nak kata orang tua bercinta,lupa tanggungjawab..lupa anak,
orang muda pun sama saje..
lupa tanggungjawab sebagai anak
sebagai hamba allah
kalau tak,tak de la sampai lari ikut ke lombok..
tak de la sampai tinggal anak kat tong sampah..

senandung semalam said...

stju ngan diana...
semue sme je...

Nurcita2 said...

biasalah, nama pun kehidupankan? so pelbagai rencah la yg ada. tapi kebiasaannya begitu lah, warga emas akan di pandang kurang manis bila mereka mula mengenali erti cinta. tapi kena juga lah ingat tanggungjawab yg mereka pikul. jgn abaikan. yang muda pun sama je rasanya. cuma yang muda di manis di pandang kerana usia nya paling muda. yang tua ni di pandang teruk sbb mereka tu dah ibaratkan rumah kata pegi, kubur kata mari..
tapi ajal maut suma DIA yang tentukan. tak kira berapa usia kita, kalu itu janjiNYA. pasti tepat.

ieQa sWetLuv said...

memang payah nak tegur tapi itulah.. susah nak cakap tapi kena pandai2 tegur..

Cik Yana said...

euwww~
mmg geli gile,,
contoh tdekat cm cite epilog syurga cinta,,
ptut pn anak prangai burok,,
ayh pun ade skandal,,
tak ckup dgn bini kt umah,,

hans said...

aku tak suka orang tua yang bercinta jika sudah ada suami/isteri dan anak2.....

P/S : Review Novel/Buku : Naskhah Natrah Karya Fatini Yaacob Wajib Dibeli Dan Dibaca!

aku_gayahspears said...

ala..normal... org tu nak gak berkasih sayang bkn kita yg muda ja..hahahaha

anastasyea said...

semua insan berhak bercinta ... =)

Hariz said...

@Asrol mmg menarik :)
insyaAllah saya akan cuba kupaskan :)

Hariz said...

@all itulah kalau nak cakap.. emmm susah :P

Ckin Kembaq said...

cinta tak buta...manusia tu yg buta...cuba jadikan Nabi sbagai panduan..Nabi bercinta,tp tak pernah lupa pada Allah...and iman makin hari makin bertambah...kalu kita masih berpegang pada AlQuran and Sunnah,tak mustahil cinta tu membawa ke syurga kan...

p/s : sbb tu nak kawin ngan org berilmu..insyaAllah rumah tangga selamat..n_n

Hariz said...

@Ckin Kembaq amin. itulah bila kawin dgn orang yang tidak berilmu asyik duniawi? umm

Ckin Kembaq said...

bukan mcm tu..kalu kita bergaduh,msti berbalik pada agama kan?..kalu tak,msti cerai..tak pcaya?tgk zmn skrang ni..kan?ckin tkut tu ja..tmbh2 org muda..kdg tu marah ni mgtasi segalanya...bahaya kan?kalu org yg btul faham akan agamanya,dia takkan buat sesuatu melebihi batasan kan?

Hariz said...

@Ckin Kembaq betul ckin. jika agama no 1 yang lain pasti baik-baik sahaja~

Ckin Kembaq said...

yes..that's right..lagipun waktu muda2 ni le nak tanam bnda2 baik dalm diri agar nanti bila dah tua,jadi istiqamh je kbaikan tu dalam hati kan?mcm tu jugak ngan bnda tak elok,kalu dah lama tertanam dalam hti,kan nanti akan menghitamkannya...na'uzubillahiminzalik..

Putera Izuan said...

nafsu membatasi segalanya..

Post a Comment