Menutup Aurat Mengikut Syariat

Posted by Hariz on Saturday, July 24, 2010




KENAPA WANITA ISLAM WAJIB MENUTUP AURAT?



Kerana ia termaktubh di dalam Al-quran, Surah Al Azhab Ayat 59
yang bermaksud:
"Hendakalah mereka menghulurkan tudung ke seluruh tubuh
mereka, supaya mereka lebih mudah dikenali orang kerana itu,
mereka tidak diganggu."


1. Lengan Baju Panjang Sehingga ke pergelangan tangan
2. Tudung mestilah labuh dan menutup dada dan tidak jarang
3. Baju mestilah labuh dan longgar
4. Kain/seluar yang dipakai mesti panjang sehingga ke buku lali
5. Baju mestilah labuh dan longgar
6. Mesti memakai sarung kaki
7. Kasut tinggi yang tidak berbunyi(Ingin pakai kasut tinggi?
pastikan tumitnya diperbuat daripd getah)


Bahagian Manakah Yang Boleh Diperhatikan?


Rasullulah S.A.W telah bersabda :
"Bahawa anak perempuan apabila cukup umurnya, maka mereka
tidak boleh dilihat akan dia, melainkan mukanya dan dua tapak
tangannya hingga pergelangan."(H.R Abu Daud)


Muka Dan Tangan
  Asma Binti Abu Bakar telah menemui Rasullulah S.A.W dengan
  memakai pakaian yang nipis.
  Sabda Rasullulah S.A.W
  "Wahai Asma! Sesungguhnya seorang yang telah berhaidh,
    tidak boleh baginya mengzahirkan anggota badan kecuali
      pergelangan tangan dan wajah sahaja."
        (Riwayat Muslim dan Bukhari)


Muka dan Leher
  "Dan tinggallah kamu(perempuan) di rumah kamu dan janganlah
   kamu menampakkan perhiasanmu seperti orang jahiliyah yang terdahulu"
   a) Bersolek (Make-up
   b) Menurut Miqtil : Sengaja membiarkan ikatan
      tudung yang menampakkan leher seperti orang jahiliyah


Dada
  "Hendaklah mereka(perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutup 
   dada-dada mereka."


Wangian
  "Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu
   kaum supaya mereka itu mencium baunya , maka wanita itu telah dianggap
   melakukan zina dan tiap-tiap mata itu adalah zina."
   Riwayat Nasa'i, Ibn Khuzaimah Dan Hibban


Kaki (Tumit Kaki)
  "Dan janganlah mereka(perempuan) membentakkan kaki (atau
   mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan"
   An Nur : 31
   a) Menampakkan Kaki
   b) Menghayunkan/melenggokan mengukut hentaakan kaki


Kepada Siapa Aurat Boleh Diperlihatkan


“Katakanlah kepada wanita yang beriman: “Hendaklah mereka menahan pandangannya, 
dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) 
nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung kedadanya, dan janganlah 
menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, 
atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, 
atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau 
wanita-wanita islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang 
tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita…” 
(An-Nur:31).

PH : Semoga Bermanfaat. Bukan hanya memakai tudung tapi menutup aurat mengikut syariat islam

{ 17 comments... read them below or add one }

diana said...

susah le nak cari yang tapak kasut tumit tinggi tu dari getah.ade ke?
dah lama cari..
senang pakai yang getah ni sebab selamat
dan susah nak tergelincir..
bagi saya la..
orang lain tak tau lak..

Hariz said...

@diana Sebenarnya saya pun xtahu tentang kasut tumit tinggi bergetah. hehehe
insyaAllah pasti ada..
nanti ada apa2 info saya gtawu k :)

Farhan Zafry--;LITHIUM said...

hahaha... nice, pemakaian tudung gadis2 skunk, mmg perlu diberi perhatian.... kekadang kita yg sakit mata...

-mind hit me back

Hariz said...

@Farhan Zafry--;LITHIUM haah tawu x pe

senandung semalam said...

rse terpukul gak la...
bnde2 cm ni mmg ssh n take time nk berubah...
hehehe...moge dpt mnuju ke jalan nye...
amin

aZLiNa aZiZ said...

Hariz, thanks ziarah ke blog saya. Juga terima kasih kerana mengingatkan kami, kaum wanita dengan artikel ni. ;p

fana said...

hehe gambar macam pamphlet uia

cik Nemo said...

insyaAllah satu hari shaye akan begini.. :)

nuriz said...

sentiasa ingat mengingati..kdg2 terlalai terlupa gak huhu

tyra raudah said...

pkai tudung lbey slesa dri xpkai tudung..:)

.sweet-ants. said...

alamak tang kasut bunyi tu...
kene pkai kasut getah la

izyanty collection said...

en3 yang bagus...sekarang nie macam2 fesyen muslimah ada.....tapi ada yg terlepas pndang n ambik mudah...kite pun dok cuba perbaiki diri gak ...

PH : thank's coz mziarah my blog...
utk peminat novel ketika cinta bertasbih leh baca kat my blog ye...miggu nie part 5...

Cik Yana said...

InsyaALLAH~
hee~
cik Yana pun tak cik Yana tutup aurat tak smpurna mane,,
Tapi nak jugak menjurus ke arah tu,,
Semoga tuhan mempermudahkan segalanya :)

hans said...

yups
jgn pakai tudung tapi baju ketat atau tunjuk lurah punggung
nampak memalukan jer

P/S : Review Filem : The Sorcerer's Apprentice Cool Giler Beb! Terbaik!

Hariz said...

InsyaAllah semoga semua di permudhkan....

Ckin Kembaq said...

tak mustahil..kalu ada psaan malu,msti pmpuan akan tutup bhagian yg tak sptutnya dilihat lelaki...

syafiq said...

semakin lama semakin bernafsu tengok pmpuan yg pkai tudung.. hahaha

oh, the fact is kaum lelaki terangsang 30 kali sehari.

Post a Comment