Menghilangkan Jerawat

Posted by Hariz on Sunday, July 11, 2010



Disini Hariz sediakan petua-petua untuk hilangkan jerawat.. Pilihlah yang mana sesuai dengan diri anda.

Petua 1 : Ambil sedikit asam jawa dan beberapa inci kunyit hidup . Tumbuk kunyit itu dan campurkan dengan asam jawa dan sedikit air . Setelah campuran itu sebati, sapu ratakan ke seluruh muka anda . Biarkan kira-kira 20 minit .
Kemudian ketika anda mandi , basuhlah dengan bersih . Jika selalu diamalkan , muka anda akan sukar ditumbuhi jerawat dan kulit menjadi lebih halus .


Petua 2 : Campurkan air limau nipis dengan satu sudu minyak masak . Sebelum tidur , sapukan campuran tadi ke seluruh muka anda. Sekiranya anda merasa pedih , itu hanya sementara .
Esoknya , ambil beberapa keping asam gelugur (asam keping) dan rendam dalam air panas . Setelah sejuk atau suam , basuhlah muka anda dengan air itu . Ambil asam dan gosokkan ke seluruh muka anda .
Kuatkan gosokan anda pada tempat -tempat yang berparut. Bairkan beberapa minit , kemudian basuh dengan air biasa. InsyaAllah , muka anda akan menjadi licin dan bersih.


Petua 3 : Campur bedak sejuk dengan garam dan air asam jawa. Selawat pada Nabi 3 kali. Sapukan di muka dan di tempat jerawat. InsyaAllah, jerawat akan beransur hilang.


Petua 4 : Hilangkan jerawat dengan sebungkus daun teh (masih hijau). Didihkan kemudian lekatkan ke jerawat.


Petua 5 : Bersihkan muka. Kemudian cuci dengan air kelapa tua. Biarkan ia kering sendiri. Bilas dengan air bersih. Amalkan 3 kali seminggu.


Petua 6 : Sejukkan sedikit kanji nasi. Sapukan pada jerawat dan biarkan ia kering di muka. Cuci dengan air suam. Amalkan setiap hari sehingga jerawat berkurangan.


Petua 7 : Basuh muka dengan air basuhan beras. Setelah kering cuci dengan air bersih. Amalkan selalu.


Petua 8 : Campurkan putih telur (ayam lampung) bersama satu sudu tepung jagung dan minyak zaitun. Gaul rata dan kemudian sapukan ke seluruh muka. Biarkan sehingga kering dan kemudian bilas dengan air suam.
Ia elok untuk kulit bermasalah dan boleh membantu mengatasi jerawat. Amalkan 2 kali seminggu.


Petua 9 : Sapukan sedikit larutan tepung kanji bercampur air di sekeliling jerawat yang timbul. InsyaAllah ia akan membantutkan pertumbuhan jerawat tanpa sebarang parut.


Petua 10: Ambil kayu cendana, basahkan dengan air dan asah pada batu. Kemudian sapukan ia pada jerawat dan hasilnya pasti memuaskan.


Petua Untuk Hilangkan Kesan Jerawat..

Petua 1 : Ambil sepotong ubi kayu. Kupas kulitnya. Buang kulitnya. Bersihkan. Parutkan. Perah untuk dapatkan airnya. Sapukan air perahan pada muka anda yang ada bekas jerawat. Lakukan setiap hari selama seminggu. Insya-Allah, kesannya memuaskan.


Petua 2 : Tumbuk beberapa batang kulit kayu manis dan jadikan serbuk. Campurkan dengan sedikit air. Sapukan pada bekas jerawat. Amalkan selama seminggu.


Petua 3 : Ambil 10 helai daun sireh muda, Bersihkan dan tumbuk lumat. Muka hendaklah dibersihkan dengan air suam dan sapukan sireh pada muka terutama di bahagian bekas jerawat. Biarkan kira-kira setengah jam atau hingga kering.
Cuci muka bersih-bersih dan lap kering. Amalkan 3 kali seminggu.


Petua 4 : Selain daripada ulam yang enak dan berkhasiat, pegaga juga boleh digunakan untuk menghilangkan tanda hitam parut jerawat di muka. Caranya ialah dengan mengisar daun pegaga dengan bedak sejuk dan air secukupnya.
Pupukkan adunan tersebut di tempat tanda hitam parut jerawat di muka anda setiap hari atau setiap malam sebelum tidur. Campuran kisaran pegaga dan bedak sejuk
tersebut boleh disimpan di dalam peti sejuk dengan memasukkannya ke dalam botol yang kering.


Petua 5 : Asah kulit kayu manis dan campurkan dengan madu lebah. Tempelkan pada muka yang berparut setiap malam. Esoknya, cucilah dengan air suam.


Petua 6 : Tumbuk sepuluh helai daun sireh muda. Tempelkan pada muka terutama bekas jerawat. Setelah kering, cuci muka dengan air bersih. Amalkan 3 kali seminggu.


Petua 7 : Kisar timun dan tapis airnya.Tampalkan hampas timun pada wajah yang berparut. Biarkan setengah jam. Kemudian cuci dengan air suam.


PH : Harap petua ini bermanfaat kepada semua pembaca blog Hariz.. InsyaAllah
Jika Mahu Melabur Duit.. Ibu Hariz Ade Menjual Sabun Pencuci Muka Hanya RM10
Dapat Menghilangkan Jerawat Dan Mencerahkan Kulit Muka :)

{ 7 comments... read them below or add one }

alinac lover said...

sabun apa??tunjuk la picture~

Hariz said...

Sabun Pencuci Muka :)
Nanti Hariz Buat Entrinyer :P

cahaya cinta hati said...

ag satu maw ilang redakan jerawat
amik ais batu,tarok kat jerawat.nty ame2 dy kecut.i salu wat ;D

mama prof hariz ade mnjual sabun hilangkan jerawat yea? tunjukkan la ;D

izyanty collection said...

gd info....i like petua2 nie.huhuhu.TQ

Angin Selat Melaka said...

Hai...
Amalan petua mmg akan sentiasa ada marketnya yg tersendiri. Selalunya utk org yg teliti atau rajinlah...Tp klau utk yg mahu segera menghapuskan jerawat sebab takdir baru2 ni telah temukan dgn bakal teman hidup - dan jadi tak keruan sb bila tgk cermin rasa tk seronok (lalu membayangkan org tersayang yg bakal tgk pun rasa begitu), maka eloklah segera bergegas ke:

Petua Menghilangkan Jerawat

Jangan risau, jgn panik. Insyaallah web page tu akan dapat menolong anda seberapa segera yg boleh!

Ckin Kembaq said...

nak hilangkan jerawat,pakai ubat kat farmasi..gtau ja nak ubat jerawat.t dia bg le..hehe

p/s : my face is very sensitive..huhu tp i'm dah biasa..

Hariz said...

@ All Thanks

Post a Comment