Sahabat Umpama

Posted by Hariz on Sunday, August 15, 2010

Sahabat Umpama




Sahabat pelbagai pengertian yang disimpulkan?
Sahabat itu adalah persahabatan? kawan? kengkawan? geng? teman?
friends? friendship? dan pelbagai lagi.


Sahabat seharusnya biarlah orang yang memahami kita.
Tidak kiralah disaat kita suka dan duka.
Kita mahu sahabat yang sentiasa melindungi kita, 
sanggup bersama kita bukan?
Jika kita berpanas sahabat pun turut sama berpanas,
Jika kita sejuk dia membungkus tubuh kita dari kedinginan


Itulah Sahabat Umpama Baju


Tetapi bukan buat Hariz Sahabat Umpama Baju
Setelah ada seorang sahabat Hariz menyatakan
Rid tahukah kamu bagi saya Sahabat umpama apa?
Saya menyakan kepada dia. ye awak kawan umpama apa?
Bagi saya Sahabat umpama Awan.
Lalu saya berkata kenapa awak?
dia bercakap. awak cuma pandang ke langit.
Awak nampak tak awan?
Lalu saya pandang ke langit. ya awan memang ada awak


dia bertanya pada saya. 
Awak kalau siang ada awan? malam? hujan? panas? ribut? taufan?
saya jawab ya awak awan memang ada.
Jika awak tengok bintang? bulan ? matahari? ada x?
saya jawab bintang ada di waktu malam je awak
kadang2 bintang x timbul kalau nak hujan.
manakala bulan seharusnya malam baru nampak
dan matahari hanya siang saja yang ada.


dia berkata itulah saya umpamakan sahabat macam awan
dia sentiasa ada untuk kita tidak kira waktu dan ketika.
Lalu aku mula terfikir sejanak..
Wao begitu hebat apa yang diumpakan oleh dia.

PH : Jadikanlah Sahabat Umpama Awan Yang Sentiasa Ada Di Langit.

{ 11 comments... read them below or add one }

aku_gayahspears said...

setuju.. manis kalo kita bersahabat.. susah senang bersama... kongsi suka n dua bersama...

caca said...

orang cakap, friendship is no end . tp kenapa saya masih hilang sahabat saya ? :'(

Dark Half said...

kawan datang dan pergi..
sahabat akan sentiasa di sisi during ups & downs

Latest entry grafik novel gua ~ Kalau Aku Bendul Kau Apa?Bangang?

ardinihumaira said...

teringin nak punya sahabat sejati..

MissNafa said...

waaa :) nice la. lepas nh kalau nak cakap sahabat mcm ap. cakap macam awan. *_^

Botak said...

sungguh berfalsafah skali.,
hohohoho...
:P

hans said...

wah
menarik
baru 1st time baca kawan umpama awan

P/S : Kalau Minum Batal Puasa Kan?

Hariz said...

Itulah.. dia merupakan orang berfalsafah mungkin.
ape2 pun anggap je sahabat umpama awan :)

dunspeak♥ said...

ya! sahabat umpama awan yang sentiasa bersama tak kira masa ;)

senandung semalam said...

xpenah terpikir sbb kawan ni bg sye xdpt diertikan mcm cnta...
tp stju ngan kawan awk nye ideologi...
sahabat umpama awan...
selalu ade...
selalu mengiringi kita xkira ble2...

tiafazunia said...

susah nak cari kawan yang betul2 bernamakan sahabat. :)

kawan makan kawan.
tapi tak pernah dengar lagi sahabat makan sahabat. hehe!

Post a Comment