Tahukah Anda? Sekarang Virus Menular Di Malaysia

Posted by Hariz on Tuesday, July 20, 2010

Assalamualaikum, dan selamat malam..

Tahukah anda? sekarang virus demam selsema dan batuk
menyerang rakyat malaysia..
Berdasarkan pemerhatian. Purata 2 orang dalam satu keluarga
berjangkit dengan demam selsema dan batuk.


Dengan ini Hariz menasihkatkan anda semua. 
Senantiasalah jaga diri anda daripada virus yang 
boleh mengakitbatkan tidur sepanjang hari
dan sakit-sakit badan akibat demam selsema.

Dalil Hadis
Daripada Jabir r.a katanya: Rasulullah s.a.w pernah menemui Ummu al-Sa'ib kerana melawatnya. Baginda bersabda: "Kenapa anda menggigil? Jawabnya: Demam dan tidak ada keberkatan daripada Allah padanya. Sabda baginda s.a.w: Jangan mencaci demam, kerana sesungguhnya ia menghapuskan kesalahan anak Adam, sebagaimana mesin penghembus api menghapuskan karat-karat pada besi.
PH : Jika demam selsema dan batuk cepat-cepatlah bertemu doktor.
Jangan biarkan virus ini terus berjangkit...

{ 15 comments... read them below or add one }

Che Armster said...

tertarik dengan hadis tu sebab dah lama terfikir pasal satu benda - mana yang lebih baik..

selalu sakit (ujian dari Tuhan) - menghapuskan dosa - Tuhan ingat dekat kita ataupun

jarang sakit (jarang dapat ujian dari Tuhan)

malam2 ni jadi pemikir pulak aku.. hmmm

izyanty collection said...

http://izyanty.blogspot.com/2010/07/betol-ke-orang-berpolitik-xbaik.html
sy perlukan pendapat,tlong ye...tq

mak_ngoh_selamoh said...

bagus ingatan nih...mak ngoh pun dah ada rasa2 nk selesema sejak pagi tad...tp lom amik ubat lom jumpa doc..just minum byk air...

Dean said...

huuuu sy baru baik demam...uwaa..tensen

Hariz said...

@Che Armster
Bukan mcm tuh bro jarang sakit mungkin.. allah berikan ujian mcm lain ka?

Hariz said...

@mak_ngoh_selamoh

Hariz punya demam selsema pun x baik lagi. hahaha nak g klinik ramai je orang

mak ngoh g la kinik k.
kang lagi parah

Hariz said...

@Dean
Cik dean jangan tensen2.
kan rasullulah dh ckp..
demam itu menghapuskan kesalahan anak adam...

cikgu isza said...

betul tu.. setiap sakit menghapus dosa kecil jika kita terima dengan redha tapi janganlah minta dihinggapi penyakit pula...

mRs '9rS said...

anak2 i dedua selsema..mr.hubby pun tu demam..memang xmenentu sakit..kena berhati2..budak2 ler..kesian ..sakit xreti nak bgtau..

Hariz said...

@mRs '9rS
ye.. semoga anak dan ur hubby sehat sperti sedia kala insyaAllah

lagipun cuaca kebelakangan ini mempengaruhi sama :)

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

hope tak melanda kita semua..sma2 berdoa:)

Hariz said...

@FIFIEY LYCHEE MARATION

Amin Ya Allah :)

fitri said...

setiap yang Allah bagi kat kita ada hikmahnya hatta sakit sekalipun... :)

Hariz said...

@fitri
ye.. sesungguhnya allah maha mengetahui..
dan buruk baik pasti ada hikmahnya~

ain fathihah said...

walaupun sakit2 itu kifarah dosa, masih tetap perlu jaga kesihatan...mudah belajar, mudah ibadah..

Post a Comment