Kenapa Mama Berbohong ?

Posted by Hariz on Friday, July 30, 2010


                                               Gambar Mamaku :)


Di saat ku masih kecil, aku melihat mama berpeluh balik dari sawah...

"Mama penat?" Mama menjawab.."Tak la, Mama belum penat lagi. Nak masak untuk ayah lepas ni..
" Aku tau Mama penat, dari raut wajahnya...Mamaku berbohong..


Kemudian aku lihat adik lahir. Mama tersenyum riang. Aku bertanya, 
"Mama, sakit tak lahirkan adik?"
Mama menjawab, " Tak la, kan Mama tengah senyum ni. Happy adik lahir tau!"
Aku tahu Mama sakit sebelum ke hospital....Tapi Mama berbohong lagi....


Saat aku masuk ke sekolah, aku lihat Mama berada di luar kelas. memerhati aku belajar. 
Maklumlah, hari pertama....Selesai kelas, aku bertanya.."Mama risaukan angah?"
Mama menjawab.."Tak lah...Mama cuma tunggu ayah ambik kita. Dia lewat sikit hari ni.."
Aku tahu Mama berbohong lagi....melihat wajahnya yang sungguh risau...


Hari tu, Mama tak turun ke sawah. Aku pasti dia sedang sakit. Namun ku lihat dia gagahkan jua dirinya 
bangun pagi untuk menyiapkan sarapan untuk kami sekeluarga. "Mama demam?"
"Tidak nak, mama cuma nak kemas rumah hari ni. Takut orang datang..
" wajahnya yang pucat menceritakan segalanya..Mama berbohong lagi....


Hari itu aku menduduki peperiksaan awam. Aku lihat Mama di luar dewan memerhatikan aku dari jauh. 
Berpanas, berhujan. dia sanggup tunggu aku. selesai kertas, aku keluar mendapatkan Mama. 
Mama memberikan aku sebotol air untuk meghilangkan haus....."Mama nak minum?"
"Tak perlu nak. Mama tak haus...." seharian berpanas, berhujan, mustahil Mama tak haus....Mama ku berbohong....


Malam itu, kami makan dengan serba kekurangan. Mungkin tanaman Mama tak menjadi musin ni. Lauk ku sudah habis. 
Namun, aku masih lapar..."nah, ambik lah makanan Mama ni. Mama dah kenyang.." 
kenyang? Mama belum pun menjamah makanan....kenapa Mama? Mama berbohong lagi.....


Apa lagi yang ingin Mama sembunyikan...semuanya aku sudah nampak ma...
Aku tahu, mama buat semua ini, untuk kami.
Tanda kasih yang tulus dari hati..
Yang sentiasa mahukan yang terbaik bagi kami....
Mama, aku sayangkan padamu....


PH : Ya Allah kasihanilah mereka keduanya(Ibu Bapaku) sebagaimana mereka memelihara dan mendidikku di masa kecil.

{ 24 comments... read them below or add one }

I n n z said...

ouh sedih T__T

Affan Ruslan said...

mama tidak bohong, mama "bohong"

:)

izyanty collection said...

sedih arr baca nie...air mate dh terkuar lak :p

senandung semalam said...

ibu2 mmg slalu berbohong...
tp aku kagum n terharu gdn pembohongan mereka...
smge ibu2 dtmpatkan d sisi Allah dgn mulia..
amin...

anastasyea said...

pergorbanan ibubapa tak akan putus sehingga ke akhir hayat mereka... oleh itu hargailah mereka selagi mereka masih bernyawa...

Latest entry:
Jasa Dan Pergorbananmu Sentiasa Ku Kenang!

cikgu isza said...

bohongnya seorang ibu.. bukan untuk kepentingan diri sendiri..

Ieda Al-Habsyi said...

sedih...dulu aku nampak air mata mama mengalir, tanya kenapa nangis. jawabnya, bukan nangis, mata pedih...sedihnya...

summer story said...

Mmm,pngorbanan seorg ibu. .x mgkn dpt d'bls oleh ank2. .

sygilah ibu anda. .

anda mampu mgubahnya. .

AINA NADIA HAMID said...

ibu bapa sentiasa sayangkan anak. sbagai anak, kita kna hrgai pngrbann mereka

sop said...

itulah kasih seorang ibu, utamakan anak2 dari diri sendiri.. harap kita sedar pengorbanan ibubapa dan menghargainya
bila kita menjadi ibubapa, perkara sama yg kita akan lakukan.. utamakan anak2 juga. ia kerana kita kasih dan sayang kepada anak2

Afiq said...

kasih sayang seorang ibu kpd anaknya..sayangila ibu anda ketika mereka masih ada...wuuu,aku sayang mak aku~! :)

budak telinga capang said...

huuu....takde mama dah... :(

Nurcita2 said...

T_T sedihnya...ibu snggup korbankan apa saja asalkan ank nya bahagia....

*sygilah ibu kita selagi nyawanya dikandung badan...

Sharinginfoz said...

mama seorang yang istimewa kan

Jom Hotdog

fatin la wep said...

sedey . mama syg kan awk .
bkn bohong . dye ta na awk risau an dye ..

Hariz said...

@All Itulah Selagi Ibu Kita Masih Ada Hargailah Ibu Kita..
Kan Syurga Di bawah Telapak Kaki Ibu

hans said...

sayangilah ibu bapa anda selama2nya

ardinihumaira said...

tak sabar nak jadi ibu... sobbbsss :'(

aku_gayahspears said...

ibu bapa yg berbohong mesti ada sebab2 tertentu...
rasenya tak salah kot...
dia sayangkan rid...

Hariz said...

@ardinihumaira wahh semoga cepat2 jadi ibu :)

iCaLoVeZiE said...

owh.. sedihnya..

Hariz said...

@iCaLoVeZiE Airmata saya mengalir membacanya :)

~0hidayah0~ said...

Besarnya kasih mama, sehingga segala kepahitan tidak terasa demi anaknya..

plankton said...

T_T...mom always got the adorable way to lie... they smile as if there's no pain, no hunger, no everything..try to do simply anything to keep us comfort..hu3..

*submit smbl tgn lju2 amek tisu..T_T~*

Post a Comment