Hisap... Haram...

Posted by Hariz on Sunday, July 18, 2010


Dalil Al Quran
“Nabi yang ummi yang (namanya) mereka dapati tertulis di dalam Taurat dan Injil 
yang ada di sisi mereka, yang menyuruh mereka mengerjakan yang ma’ruf dan melarang 
mereka dari mengerjakan yang mungkar dan menghalalkan bagi mereka segala yang baik 
dan mengharamkan bagi mereka segala yang buruk”  Al A’raaf:157

“Dan belanjakanlah (harta bendamu) di jalan Allah, dan janganlah 
kamu menjatuhkan dirimu sendiri ke dalam kebinasaan, dan berbuat baiklah, 
karena sesungguhnya Allah menyukai orang-orang 
yang berbuat baik.”                              Al Baqarah:195

Dalil Hadis
Dari Sa’id Sa’d bin Malik bin ra, bahwa Rasululloh SAW bersabda, 
“Dilarang segala yang berbahaya dan menimpakan bahaya.” 
(Hadits hasan diriwayatkan Ibnu Majah, Daruquthni, dan Malik dalam Al-Muwatha’)

Merokok haram bukan kerana tidak bermanfaat, tetapi merosakkan
Abu Hurairoh ra berkata: “Rasulullah SAW pernah bersabda: 
“Sebagian tanda dari baiknya keislaman seseorang ialah ia 
meninggalkan sesuatu yang tidak berguna baginya.” 
(Hadits hasan, diriwayatkan Tirmidzi dan lainnya)

10 SEBAB ISLAM HARAMKAN ROKOK

1. Rokok menjejaskan akal(mental)
2. Rokok membahayakan kesihatan fizikal
3. Rokok membahayakan keselamatan diri dan orang lain
4. Rokok membahayakan keturunan
5. Rokok mengganggu manusia lain
6. Rokok menimbulkan akhlak buruk
7. Rokok mensia-siakan waktu hidup
8. Rokok bercanggah dengan maruah keislaman
9. Rokok membazirkan harta(wang)
10.Rokok sebagai senjata musuh islam untuk melemahkannya



Boleh Refer Link Ini Bahan Dalam Rokok

PH: Semoga Bermanfaat Kepada Pembaca Blog Hariz

{ 6 comments... read them below or add one }

ieQa sWetLuv said...

itulah.. memang x bagus merokok ni..and semua orang tau..tapi diorang suke je wat wa tak tahu..huh~

Hariz said...

Itulah eiqa..
nasib baiklah hariz ni. x smoke
lagipun mcm2 hujah mereka
tentang merokok nie
sudah jadi tabiat.
lagipun dh terbukti kan?
mnemudharat

hans said...

aku xhisap rokok
dari beli rokok baik beli nasi goreng seafood
perut kenyang
hahahaha


den nak kongsi video yang mampu buat ekau muda 10 tahun dari usia sebenar selepas menontonnya

p/s : Lagu Waka Waka versi terbaru..Shakira Kalau Tengok Nih Confirm Nangis

Hariz said...

@hans

Bagus bro x hisap rokok :)
membazir je..

Ckin Kembaq said...

tak suka orang hisap rokok..busuk asap and tk comey la..hehe

Hariz said...

@Ckin Kembaq Hehe Alhamdullilah :P
Saya x suka smoke :)
dan xpenah smoke~

Post a Comment