7 Azab Dilihat Penggali Kubur

Posted by Hariz on Friday, July 23, 2010


Terdapat seorang pemuda yang kerjanya adalah menggali kubur dan mencuri kain kafan untukdijual. 
Pada suatu hari, pemuda tersebut berjumpa dengan seorang alim/ahli ibadah
untukmenyatakan kekesalannya dan keinginan untuk bertaubat kepada Allah s.w.t.

Dia berkata, “Sepanjang aku menggali kubur untuk mencuri kain kafan, aku telah melihat 7 perkara ganjil yang menimpa mayat-mayat tersebut. Lantaran aku merasa sangat insaf atas perbuatanku yang sangat keji itu dan ingin sekali bertaubat.” Yang pertama, aku lihat mayat yang pada siang harinya menghadap kiblat. Tetapi apabila aku menggali semula kuburnya pada waktu malam, aku lihat wajahnya telahpun membelakangkan kiblat. Mengapa terjadi begitu, wahai tuan guru?” tanya pemuda itu.
Wahai anak muda, mereka itulah golongan yang telah mensyirikkan Allah s.w.t. sewaktu hidupnya. Lantaran Allah s.w.t. menghinakan mereka dengan memalingkan wajah mereka dari mengadap kiblat, bagi membezakan mereka daripada golongan muslim yang lain,” jawab ahli ibadah tersebut.
Sambung pemuda itu lagi, “Golongan yang kedua, aku lihat wajah mereka sangat elok semasa mereka dimasukkan ke dalam liang lahad. Tatkala malam hari ketika aku menggali kubur mereka, ku lihat wajah mereka telahpun bertukar menjadi ****. Mengapa begitu halnya, wahai tuan guru?”
Jawab ahli ibadah tersebut, “Wahai anak muda, mereka itulah golongan yang meremehkan dan meninggalkan solat sewaktu hidupnya. Sesungguhnya solat merupakan amalan yang pertama sekali dihisab. Jika sempurna solat, maka sempurnalah amalan-amalan kita yang lain,”
Pemuda itu menyambung lagi, “Wahai tuan guru, golongan yang ketiga yang aku lihat, pada waktu siang mayatnya kelihatan seperti biasa sahaja. Pabila aku menggali kuburnya pada waktu malam, ku lihat perutnya terlalu gelembung, keluar pula ulat yang terlalu banyak daripada perutnya itu.”
Jawab ahli ibadah tersebut “Mereka itulah golongan yang gemar memakan harta yang haram, wahai anak muda,” balas ahli ibadah itu lagi.
Golongan keempat, ku lihat mayat yang jasadnya bertukar menjadi batu bulat yang hitam warnanya. Mengapa terjadi begitu, wahai tuan guru?”
Jawab ahli ibadah itu, “Wahai pemuda, itulah golongan manusia yang derhaka kepada kedua ibu bapanya sewaktu hayatnya. Sesungguhnya Allah s.w.t. sama sekali tidak redha kepada manusia yang menderhakai ibu bapanya.”
Ku lihat ada pula mayat yang kukunya amat panjang, hingga membelit-belit seluruh tubuhnya dan keluar segala isi dari tubuh badannya,” sambung pemuda itu.
Anak muda, mereka itulah golongan yang gemar memutuskan silaturrahim. Semasa hidupnya mereka suka memulakan pertengkaran dan tidak bertegur sapa lebih daripada 3 hari. Bukankah Rasulullah s.a.w. pernah bersabda, bahawa sesiapa yang tidak bertegur sapa melebihi 3 hari bukanlah termasuk dalam golongan umat baginda,” jelas ahli ibadah tersebut.
Wahai guru, golongan yang keenam yang aku lihat, sewaktu siangnya lahadnya kering kontang. Tatkala malam ketika aku menggali semula kubur itu, ku lihat mayat tersebut terapung dan lahadnya dipenuhi air hitam yang amat busuk baunya,”
Wahai pemuda, itulah golongan yang memakan harta riba sewaktu hayatnya,” jawab ahli ibadah tadi.
Wahai guru, golongan yang terakhir yang aku lihat, mayatnya sentiasa tersenyum dan berseri-seri pula wajahnya. Mengapa demikian halnya wahai tuan guru?” tanya pemuda itu lagi.
Jawab ahli ibadah tersebut, “Wahai pemuda, mereka itulah golongan manusia yang berilmu. Dan mereka beramal pula dengan ilmunya sewaktu hayat mereka. Inilah golongan yang beroleh keredhaan dan kemuliaan di sisi Allah s.w.t. baik sewaktu hayatnya mahupun sesudah matinya.” Ingatlah, sesungguhnya daripada Allah s.w.t kita datang dan kepadaNya jualah kita akan kembali. Kita akan di pertanggungjawabkan atas setiap amal yang kita lakukan, hatta walaupun amalan sebesar zarah.
PH : Setelah Membaca Artikel Ini Sampaikanlah Kepada Rakan-Rakan Mudah-Mudahan Amalan Baik Ini Di Ambil Kira Oleh Allah Di Akhirat Kelak. Amin

{ 24 comments... read them below or add one }

Bidadari fiza said...

syukran...minta di jauhkan Allah dari perkara2 yg tak elok..=)..

ferra said...

seram tgok kub0r tu..
*iNSAP2*

KuBi said...

entry yg menarik

Affan Ruslan said...

syukran

Hariz said...

Amin Ya Allah...

zwan said...

thank buat entry ni..jadi pringatan hidupku

Hariz said...

@zwanInsyaAllah buat saya juga :)

tia said...

:)
good info,

Hazzy Ishak said...

i like this. thanks broter.

Entry terbaru dari Hazzy,
Which one you do prefer to use; big bag or small bag. Why?

sipisenan said...

thanks dude.. ~ menginsafi dri.. =) ~

shira yanwizan said...

mmg cukup menginsapkan,,,

Sarah Nivea said...

nice entri...

insaf tatkala membaca...thanks

:)

LaYaN Je said...

insaf semoga djauhkan amin

syahira ariff said...

insaf membaca entri ini
alhamdulillah pencuri kafan mendapat hidayah dgn cara begini

.sweet-ants. said...

insaf. mtk izin share di fb... :)

Hariz said...

@.sweet-ants. Sila2 Letak Linknyer okey :)

.sweet-ants. said...

ok..thanks

http://www.facebook.com/sweet.ants

AiN Z said...

1. Dia tengok mayat siang hari hadap kiblat, malam lak membelakangkan kiblat [ golongan yang telah mensyirikkan Allah s.w.t. sewaktu hidupnya ]

2.Golongan yang kedua, dia nmpak muka myt sgt elok masa myt dimasukkan ke dalam liang lahad. belah malam hari ketika dia menggali kubur mereka, dia lihat wajah myt telahpun bertukar menjadi dot dot dot.. [ orang yang tidak serius atau pandang ringan akan solat.. ]

nauzubillah.. harap di jauhkan..

Hariz said...

@AiN Z Amin Ya Allah~

24jam said...

tak terperi azab yang menanti....

rextragichero said...

nauzubillah..

~~@lyci@~~ said...

tq komen kat blog sy..

renungan yg baik utk kita semua..
teruskan berdakwah ;)

Anonymous said...

peh...
klo ak tros cni...
ak kt tmpt no brape la agaknye..?
ni yg nk kne buat someting ni...!!

Anonymous said...

Laa..apa lak nak tulis dot..dot lak. tulis je wajah bertukar jadi babi. kena tegas dan berani kalau nak berdakwah. orang yang tak faham anggap lain lak..

Post a Comment